۱۲۱۳۹۷آبان
هپی لکس

هپی لکس

نام: هپی لکس اس تی

نام لاتین:  Hapilex ST

اشکال دارویی :  کپسول

بسته بندی :  قوطی پلی اتیلنی ۳۰ عددی

جعبه ۳۰ عددی (۲ بلیستر ۱۵ عددی)

 

Hapilex st  ( کلسیم +کافئین)

Caffeine

Molar mass:   ۱۹۴٫۱۹۴ g/mol

Formula: C8H10N4O2

Calcium

Molar mass:    ۴۰٫۰۷۸ g/mol

Formula  :Ca

 

کلسیم

کلسیم یک عنصر طبیعی بوده که برای داشتن استخوان‌هایی سالم و قوی موردنیاز است

جذب کلسیم در خون به صورت یون کلسیم و از دیواره روده صورت می‌گیرد. عاملی که موجب افزایش جذب کلسیم می‌شود ویتامین D است، به همین دلیل قرصهای مکمل کلسیم را با ویتامین D تهیه می‌کنند. لذا اگر منابعی را که دارای این ۲ عنصر است مصرف کنید که کلسیم موجود در آنها بهتر جذب می‌شود

 کلسیم در استخوانها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می‌شود.

عملکرد کلسیم در بدن
ضربان قلب را تنظیم می‌کند
بیخوابی را کاهش می‌دهد
در متابولیسم آهن بدن مؤثر است
در تنظیم کار سیستم اعصاب بدن بخصوص در انتقال تحریکات نقش اساسی دارد
کلسیم عامل استحکام استخوانهاست. کلسیم کافی باید در غذای نوجوانان قبل از بلوغ وجود اشته باشد تا استخوانها تراکم مناسبی بیابند و در سالمندی به پوکی استخوان مبتلا نشوند
برای عملکرد عضلات ضروری است و تا کلسیم وجود نداشته باشد حرکت امکان پذیر نمی‌باشد
انتقال پیامهای عصبی با واسطه یون کلسیم صورت می‌گیرد
کلسیم در یکی از مراحل انعقاد خون دخیل است

عوارض کمبود کلسیم در بدن

هیپوکلسمی” که بیماری کمبود کلسیم شناخته می‌شود بر اثر افت سطح کلسیم در خون بروز می‌کند.

کمبود کلسیم در طولانی مدت به تغییراتی در دندان‌ها، مغز، بروز آب مروارید و پوکی استخوان منجر و باعث شکنندگی استخوان‌ها می‌شود.

پیامدهای هیپوکلسمی می تواند کشنده باشد و اگر درمان نشود مرگ بیمار را به همراه دارد.

 کمبود کلسیم علائم اولیه ندارد و برای جلوگیری از پیامدهای بیشترِ آن فرد باید با مشاهده برخی از علائم به دنبال تشخیص و درمان بیماری باشد.

با تشدید بیماری هیپوکلسمی برخی از علائم آن تشدید می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 مشکلات عضلانی: کمبود کلسیم فرد را دچار احساس خستگی مفرط می‌کند. درد عضلانی، گرفتگی و اسپاسم اولین نشانه‌های کمبود کلسیم است. همچنین  احساس گزگز شدن در دست‌ها و پاها و اطراف دهان می‌تواند از علائم این کمبود باشد.

– احساس خستگی مفرط: پایین بون سطح کلسیم موجب بی‌خوابی می‌شود. در نتیجه فرد با احساس خستگی‌، خواب آلودگی و نداشتن انرژی رو برو می شود.

ظاهر شدن علائمی روی ناخن و پوست: کمبود مزمن کلسیم بر پوست و ناخن‌ها تاثیر می گذارد. بر اثر این بیماری ممکن است پوست خشک شود. برخی محققان کمبود کلسیم را با اگزما و پسوریازیس مرتبط دانسته‌اند. علاوه بر این کمبود کلسیم می تواند به خشکی و شکنندگی ناخن‌ها منجر شود.

پوکی استخوان:‌ با کمبود کلسیم تراکم مواد معدنی در استخوان ها کاهش پیدا می کند و در نتیجه استخوان‌ها مستعد شکستگی می شوند.

سندرم پیش از قاعدگی: در سال ۲۰۰۹ مطالعه‌ای انجام گرفت که نشان دهنده ارتباط بین افزایش مصرف کلسیم و بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی است. محققان مشاهده کردند زنانی که برای مدت سه ماه روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت می‌کردند کمتر گرفتار افسردگی و احساس خستگی بوده و اشتهای آنها بهتر نیز بوده است.

– مشکلات دندانی: کمبود کلسیم مشکلاتی را متوجه دندان ‌ها کرده که از آن جمله می توان به ضعیف شدن ریشه دندان‌ها ، حساس شدن لثه‌ها و پوسیدگی اشاره کرد.

افسردگی:‌ همچنین پایین بودن سطح کلسیم با اختلالات روانی همچون افسردگی مرتبط باست. هر چند  شواهد موجود برای اثبات این ادعا اندک است.
عوارض کمبود کلسیم در کودکان راشیتیسم ، در میانسالان استئو مالاسی ، و در بزرگسالان استئوپروز است.
این بیماریها در اثر کمبود ویتامین D نیز بروز می‌کند، پس اگر می‌خواهید استخوانهای محکمی داشته باشید، بهتر است مراقب مصرف ویتامین D هم باشید. کمبود شدید کلسیم، انقباض شدید عضلات به حالت کزاز را به دنبال دارد که ابتدا به صورت گرفتگی عضلات دیده می‌شود. البته این حالت کمتر رخ می‌دهد و آنچه بیشتر از کمبود کلسیم دیده می‌شود پوک شدن استخوانها در سنین بالاست که برای جلوگیری از آن باید از نوجوانی به فکرش باشیم.

کافئین

کافئین ماده ایست شیمیایی و خوردنی که روزانه حدود ۹۰ درصد انسان ها، از خوردن آن لذت زیادی می برند.

کافئین یک ماده شیمیایی آلکالوئیدی نرم، بی بو، سفید و براق می باشد. بیشترین کافئین در قهوه وجود دارد اما از دیگر منابع گیاهی آن می توان به کاکائو، کولا و چای سیاه، چای سبز و گوارنا اشاره کرد.

خواص کافئین برای پوست و مو

جوان سازی پوست صورت

کافئین حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش نور خورشید محافظت کرده، به رفع چین و چروک صورت و دور چشم کمک می کند و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

ضد آفتاب طبیعی

مطالعات نشان داده اند که کافئین به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد یکی از بهترین و قوی ترین ضد آفتاب های طبیعی محسوب شده و پوست را در برابر آسیب های اشعه UV محافظت می کند.

درمان سیاهی دور چشم

کافئین دارای خواص ضد التهابی قوی بوده که می تواند باعث درمان سیاهی دور چشم شود، علاوه بر این کافئین تجمع خون در زیر چشم را کاهش داده و به درمان سیاهی دور چشم کمک می کند.

درمان سلولیت

کافئین سلول های چربی را از بین می برد و یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان سلولیت می باشد.

 درمان ریزش مو

استفاده از کافئین به صورت موضعی به ریشه های مو نفوذ کرده و با تقویت فولیکول های مو باعث افزایش رشد مو شده و ریزش مو را درمان می کند.

فواید دارویی و درمانی کافئین برای بدن

 سردرد و میگرن

کافئین به دلیل خواص ضد درد طبیعی که دارد به درمان سردرد و میگرن کمک می کند. توصیه می شود که هنگام سردرد کافئین را به همراه مسکن هایی مانند آسپیرین و استامینوفن استفاده کنید.

علاوه بر این مصرف کافئین به صورت ترکیبی با دارو های مسکن برای درمان سردرد تنشی مفید می باشد.

چربی سوزی، لاغری و کاهش وزن

کافئین یکی از بهترین روش های طبیعی برای افزایش چربی سوزی و متابولیسم بدن است که با مصرف کالری بیشتر به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

در یک مطالعه نشان داده شد زنانی که روزانه بین ۲ تا ۴ فنجان قهوه (حاوی مقادیر بالای کافئین) مصرف می کنند، اکسیداسیون چربی در آن ها بیشتر شده و زودتر لاغر می شوند.

 بدنسازی

کافئین با افزایش تستوسترون در طی تمرینات بدنسازی، باعث افزایش انرژی و استقامت در بدنسازان  ورزشکاران شده و قدرت عضلانی را افزایش می دهد.

کافئین تاثیر مثبتی بر میزان متابولیسم و ​​افزایش جذب اکسیژن در بدن دارد، هنگامی که شما اکسیژن بیشتری دریافت کنید، انرژی بدن افزایش یافته و عملکرد ورزشی بهبود پیدا می کند.

 مردان

کافئین موجود در قهوه خطر ابتلا به اختلالات نعوظ در مردان را به طور چشمگیری کاهش می دهد به همین دلیل توصیه می شود که مردان بهتر است روزانه ۲ تا ۳ فنجان قهوه مصرف کنند.

 بیماری ام اس

مصرف کافئین می تواند نقش محافظتی در برابر بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس داشته باشد و ناتوانی و خستگی ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

استرس و افسردگی

مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی گرم کافئین، باعث افزایش تولید سروتونین و دوپامین شده و با بهبود خلق و خو به درمان استرس و افسردگی کمک می کند. همچنین مصرف کافئین خستگی را رفع کرده و باعث افزایش هوشیاری می شود.

 آلزایمر و پارکینسون

کافئین یکی از بهترین روش های طبیعی برای تقویت حافظه می باشد، کافئین تولید بتا آمیلوئید را سرکوب کرده و خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد. (بتا آمیلوئید باعث التهاب مغز و در نتیجه ابتلا به آلزایمر می شود.)

علاوه بر این کافئین با مهار گیرنده های آدنوزین، از نابودی سلول های عصبی پیشگیری کرده و خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می دهد.

  کبد

کافئین موجود در قهوه خطر ابتلا به بیماری های کبدی از جمله فیبروز کبدی، هپاتیت C و سیروز کبدی را کاهش می دهد.

کافئین باعث سم زدایی و پاک سازی کبد شده و به درمان کبد چرب غیر الکلی کمک می کند.

 سرطان

کافئین به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان دهان و گلو، سرطان کبد، سرطان کولون و سرطان پوست را کاهش می دهد.

  برونشیت و آسم

که کافئین می تواند راه های هوایی را باز کند و به درمان بیماری های تنفسی از جمله  برونشیت، خس خس سینه و سرفه کمک کند.

همچنین کافئین ساختاری مشابه تئوفیلین (داروی رایج برای درمان آسم) دارد و می تواند به درمان آسم کمک کند.

 قند خون و دیابت نوع ۲

مصرف روزانه ۲ فنجان قهوه در روز به دلیل مقادیر بالای کافئین و آنتی اکسیدان هایی که دارد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

فراموش نکنید که مطالعات نشان داده که کافئین می تواند مقاومت به انسولین را افزایش داده و باعث افزلیش قند خون در افراد دیابتی شود.

 سنگ کلیه

کافئین باعث افزایش دفع ادراری کلسیم شده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.

   سنگ کیسه صفرا

نوشیدنی هایی که روزانه حداقل ۴۰۰ میلی گرم کافئین تولید می کنند به نظر می رسد خطر ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد. به نظر می رسد این اثر وابسته به دوز است. به نظر می رسد که مصرف ۸۰۰ میلی گرم کافئین روزانه بهترین باشد.

عوارض و مضرات کافئین

کافئین اعتیاد آور است و ترک مصرف آن می تواند علائم جدی مانند سردرد، اضطراب، تحریک پذیری، عدم تمرکز، خستگی و مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشد.

   دوران قاعدگی

کافئین خطر ابتلا به سندروم پیش از قاعدگی را افزایش داده و کمر درد و دل درد پریودی را تشدید می کند. همچنین مصرف کافئین عروق خونی را کاهش داده و با کمتر کردن جریان خون رحمی باعث ابتلا به قاعدگی نا منظم در زنان می شود.

  دوران بارداری و شیردهی

گرچه شواهد قابل توجهی وجود ندارد که مصرف کافئین می تواند باعث سقط جنین در دوران بارداری شود اما پزشکان هنوز توصیه می کنند که زنان در دروان بارداری و شیردهی بهتر است از مصرف کافئین اجتناب کنند.

برخی مطالعات نشان داده که مصرف کافئین می تواند خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم را افزایش دهد.

  ضربان قلب

مصرف بیش از حد کافئین با افزایش هورمون آدرنالین می تواند باعث تشدید استرس، اضطراب و افزایش ضربان قلب شود.

 تیروئید

مصرف کافئین  باعث کمبود ید در بدن شده و خطر ابتلا به سرطان تیروئید، پرکاری و کم کاری تیروئیدو بیماری گریوز را افزایش می دهد.

   بی خوابی شبانه

مصرف کافئین قبل از خوب می تواند باعث بی خوابی در افراد شود.

  فشار خون

یک تحقیق نشان داده که مصرف کافئین با افزایش هورمون آدرنالین در خون می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را بیشتر کند.

 کلسترول خون و قلب

در مطالعه مشخص شده که مصرف کافئین باعث افزایش کلسترول بد خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

 اسهال

زیاده روی در مصرف کافئین می تواند علائم سندروم روده تحریک پذیر را تشدید کرده و باعث اسهال شود.

بارداری وشیردهی

هنگام مصرف این فراورده با پزشک متخصص مشورت نمائید.

زنان باردار وشیرده از مصرف این فراورده پرهیز نمایند.

احتیاط

دور از دسترس کودکان نگهداری شود



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

five + 12 =